Charnabon, Misteriosul rege al geţilor şi legenda lui Triptolemos

Charnabon, Misteriosul rege al geţilor şi legenda lui Triptolemos

Acum aproape două milenii şi jumătate, în anul 468 î.H, la Atena, Sofocle câştiga Premiul pentru cea mai bună tragedie cu piesa „Triptolemos”, în cadrul festivalului Dionysia. Îl învingea pe celebrul Eschil, un alt părinte al piesei tragice greceşti (alături de Sofocle şi de Euripide).

În această piesă apare un personaj negativ, Charnabon (Carnabon), „care în timpurile de faţă domneşte peste geţi”. Piesa lui Sofocle s-a pierdut, dar de-a lungul veacurilor următoare, mai mulţi autori antici au scris despre intriga acestei drame, oferindu-ne informaţii extreme de interesante şi mai ales fragmente din tragedia pierdută. Cele mai multe provin din opera “De Astronomica” sau „Poeticon Astronomicon”, de Hyginus, în care regele get apare sub forma Carnabon.

Se naşte însă întrebarea: este Charnabon un personaj real, de care autorul s-a folosit pentru a spune povestea eroului grec Tritolemos (Triptolemus)? Dacă Charnabon a existat, atunci avem parte de primul rege get consemnat în izvoare scrise, un rege get care conducea într-o zonă neidentificată exact.

Există însă şi posibilitatea ca Charnabon să fie un personaj fictiv, mai ales că ne aflăm în faţa unui mit elen, care suportă dubiul imaginarului, fără să cunoaştem cât de consistent este “sâmburele” său de adevăr.

Care este însă efectiv, povestea şi care este rolul lui Charnabon în aceasta?

Legenda spune că zeiţa agriculturii Demeter (Demetra) o căuta pe întreg pământul pe fiica sa Persefona, care fusese răpită de Hades, zeul Infernului şi al lumii subpământene. Într-o noapte, zeiţa a ajuns în Eleusis, unde domnea regele Celeus. Deghizată sub forma unei bătrâne gârbovite pe nume Doso, Demeter a fost primită cu ospitalitate de rege şi de familia acestuia. Drept răsplată, ea s-a oferit să se îngrijească de cei doi copii nou-născuţi ai familiei, Demophon şi Triptolemos. Acesta din urmă era bolnav iar viaţa sa era în pericol. Zeiţa l-a alăptat mai multe nopţi iar copilul s-a înzdrăvenit pe dată şi a devenit imediat un adult în putere. Demeter a încercat apoi să îl facă nemuritor pe Demophon, arzându-i în fiecare noapte spiritul muritor în vatra palatului regal. Nu a reuşit să ducă treaba la bun sfârşit, fiind surprinsă într-o noapte de regina Metanira, care a oprit-o îngrozită, crezând că “dădaca” vrea să îi ucidă copilul.

După această poveste, Demeter îl învaţă pe Triptolemos arta agriculturii iar el primeşte misiunea de a-i învăţa acest meşteşug pe oamenii din întreaga lume. Eroul grec ajunge la curtea lui Charnabon. Acesta îl primeşte întâi cu ospitalitate. Poate că adept al vieţii de războinic, regele get nu doreşte introducerea agriculturii în ţara sa. De aceea, el hotărăşte să scape de grec. Îi ucide unul din dragonii pe care acesta îi avea înhămaţi la carul său înaripat şi plănuieşte să îl omoare şi pe tânărul erou.

Este momentul în care Demeter intervine. Îşi salvează protejatul, îi dăruieşte un nou dragon şi îl pedepseşte pe regele get, care va avea parte de “o viaţă mizeră”, şi plină de privaţiuni. Charnabon moare în cele din urmă iar zeiţa îl transformă în constelaţia Ophiucus. În greaca veche, termenul se traduce ca Purtătorul de Şerpi, un simbol al vicleniei, pe care Charnabon a arătat-o în raportul său cu Triptolemos.

Aceasta de mai sus este varianta oferită de piesa lui Sofocle. Astăzi se consideră că Ophiucus îl reprezintă pe Asclepios (Esculap) tămăduitorul şi părintele medicinii. Şarpele reprezintă, în acest caz, reînnoirea vieţii (prin abandonarea pieii vechi)…

Despre Charnabon nu ştim mai multe… Este el doar creaţia lui Sofocle sau a existat în realitate, conducându-i pe geţi, acum aproape 2500 de ani? Adevărul nu îl vom cunoaşte, probabil, niciodată…

 

Bibliografie

Kernbach Victor – Dicţionar de mitologie generală

Kerenyi Karl – Eleusis: Archetypal Image of Mother and Daughter, 1962

[codepeople-post-map]

 

Templele oraşului Tomis

Numeroasele vestigii arheologice descoperite la Constanţa în ultimul secol ne spun povestea unei activităţi religioase extrem de bogată, în Tomisul de acum două milenii. Azi ne plimbăm printre ruinele bătrânei cetăţi şi ne putem imagina siluetele maiestuoase ale monumentelor care împodobeau urbea în primele veacuri de după Hristos. Informaţiile milenare despre templele dedicate diverselor divinităţi ne vin din fragmente ale unor sculpturi minunate, de la grupuri statuare, sau de la izvoare epigrafice şi numistmatice. Preoţi precum Theofilos, fiul lui Numenios, Sarapion fiul lui Dioscurides, Marcus al lui Marcus, Sossia Africana sau membrii triburilor tomitane Boreas sau Hopletes ne-au lăsat mărturiile lor peste timp, vorbindu-ne despre o viaţă religioasă insolită, în care zeităţile greceşti şi romane erau adorate alături de “importuri” ale unor divinităţi de sorginte asiatică sau egipteană. Într-un oraş întemeiat de greci ionieni era logic să existe un templu al unui zeu adorat de ionieni, Apollo, căruia i se aducea mare cinstire în toate oraşele Pontului Euxin. O statuie a lui Apollon Cytaredul îl reprezintă pe acesta cu trei dintre atributele sale, “lira sa fiind sprijinită pe un mic dafin pe care se încolăceşte şarpele delfic”. Fraţii Dioscuri Castor şi Pollux, Salvatorii, îşi aveau şi ei un templu la Tomis şi acestor fii ai lui Zeus (şi fraţi ai frumoasei Elena) li se aducea mare cinstire. Mai multe vestigii descoperite, fragmente arhitectonice sau monede, ne vorbesc despre cât de mult ţineau tomitanii la aceşti doi zei gemeni, ce îi protejau pe navigatori. Un alt templu important era cel dedicat Triadei Eleusine formată din Pluto (Hades) zeul infernului, soţia sa Kore (Persefona) şi mama acesteia Demeter (Ceres). Marea Mamă a zeilor, Cybele (Cybela) era o divinitate de origine frigiană, adoptată de romani şi ştim cu certitudine, datorită vestigiilor găsite, că îşi avea şi ea loc de mare cinstire în Tomisul din veacurile I-III d.H. Veselul Bacchus (Dionisos) sau Liber Pater, cum îi mai spuneau romanii, apare într-o stelă funerară, ţinând în mână tirsul său (toiagul ci viţă de vie) şi stând alături de însoţitorii săi, zeul Pan, fiul lui Hermes şi de satirul Silen. Evident, din Tomisul de acum două milenii nu putea lipsi un templu închinat marelui Jupiter (Zeus) şi Junonei sale (Hera), pe numeroase inscripţii şi dedicaţii apărând acele cuvinte care îi caracterizau pe cei doi: IOM (Jovi Optimo Maximo) şi Iuno Regina. Mai existau la Tomis temple dedicate cultului imperial (închinări făcute diverşilor împăraţi), lui Hercule eroul, unul al Cavalerului Trac, Eroul, dar şi zeilor egipteni Sarapis (Serapis) şi Isis. Deşi nu s-au descoperit dovezi clare, este foarte probabil să fi existat şi temple închinate Atenei sau zeiţei Nemesis, aceasta din urmă fiind adorată de gladiatorii care luptau în amfiteatrul oraşului. Vremurile de glorie ale zeilor s-au încheiat însă odată cu secolele IV-V, când creştinismul a devenit cea mai puternică şi populară credinţă a lumii şi când locul templelor de altădată a început a fi luat de biserici. Zeii vechiului Tomis nu au dispărut însă cu totul şi fiecare piatră din zidurile vechi de două mii de ani, pare să poate urmele divinătăţilor care altădată, ocroteau bătrâna noastră cetate.

Sursă – Zaharia Covacef  – “Templele Tomisului”; Revista Peuce III-IV (2005 -2006) serie nouă

foto- Castor si Pollux

[codepeople-post-map]

ICAR Tours

Iti oferim o paleta larga de optiuni turistice: Turism individual si de grup, Bilete de odihna si tratament, Circuite externe, Sejururi in tara si strainatate, Bilete de avion, Rezervari hoteliere, Asigurari medicale de calatorie, Transferuri zilnice din Constanta si Brasov la Aeroportul Otopeni si retur

Direct Aeroport

Transport privat in regim shuttle bus de la aeroporturile Otopeni si Mihail Kogalniceanu catre Constanta sau Brasov. De acasa pana la aeroport, comod si sigur.

Cazare Litoral - by ICAR Tours

Cazare pe litoral in Romania - avem oferta ideala! Tot ce ai nevoie pentru un concediu reusit cu un buget rezonabil pentru un numar mare de hoteluri pe litoral. Informatii reale de cazare la mare, locuri verificate, oferte si reduceri de nerefuzat. Noi ne ocupam de cazare, tu pregateste-ti bagajele!

MASC - Mamaia Apartments Summerland Club

MASC iti ofera Garsoniere si apartamente de inchiriat in zona de Nord a statiunii Mamaia, cunoscuta la nivel international ca fiind un centru al clubbingului si a celor mai tari petreceri.